به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»،با هدف شفافسازی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون دو موضوع مهم شهر همدان، میزگردی اختصاصی با حضور دو عضو شورای شهر، حمید بادامینجات رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، مالی و گردشگری و مهدی حیدری رئیس کمیسیون فنی عمرانی، برگزار شد تا ابهامات مربوط به پیادهراه باباطاهر و خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهروندان، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
حمید بادامینجات، در این میزگرد با انتقاد از عملکرد شهرداری در اجرای پروژههای عمرانی و مدیریت منابع مالی، از وقوع یک تخلف مالی در این نهاد خبر داد.
نگرانی از حل نشدن مشکلات پروژههای عمرانی
وی با تأکید بر ناموفق بودن پروژههای عمرانی، به ویژه پروژه خیابان باباطاهر، اظهار کرد: پس از گذشت ماهها، هنوز نتوانستهایم برای آثار کشفشده در این خیابان تصمیمگیری کنیم.
وی با بیان اینکه قرار بود ۸۰ متر طول پیادهراه در مدت ۸۰ روز اجرا شود، اما با کشف این آثار، پروژه متوقف شده است، افزود: دهها مشکل و اتفاق پیشبینینشده در پروژههای عمرانی به وجود میآید و من نگرانم که این اتفاقات نتوانند حل شوند.
تخصیص غیرقانونی منابع مالی پروژه کبابیان به خرید اتوبوس
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به تخلف مالی رخ داده در شهرداری، تصریح کرد: شهرداری همدان مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان از منابع مالی پروژه سرمایهگذاری پروژه کبابیان را برای خرید اتوبوسها هزینه کرده است؛ این در حالی است که این منابع، برای آینده درآمدی شهر در نظر گرفته شده بود و ۳ هزار میلیارد تومان درآمد شهر به آن وابسته است، در اصل این منابع برای سرمایه گذاری و درامد زایی در آینده بوده است و نه هزینه کرد در امور جاری.
وی با انتقاد از نحوه مدیریت مسائل مالی شهرداری، بیان کرد: نحوه مدیریت مسائل مالی بسیار مهم است، وقتی به سر ماه میرسیم، باید بدانیم چگونه حقوقها را پرداخت کنیم؛ ما امروز ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق دولتی برای خرید اتوبوسها داشتیم. دولت از طریق اجازه انتشار اوراق مشارکت، این منابع را تأمین کرده بود اما شهرداری نتوانسته از این منابع به طور کامل استفاده کند و مجبور به استفاده از منابع پروژه کبابیان شده است.
بادامینجات با تأکید بر اینکه شهرداری مجبور به تخلف شده است، عنوان کرد: ۵۷ میلیارد تومان از آن پول برداشت شده و یک چک برای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ داریم که نیروی درآمدی شهرداری نگران آن هستند.
وی همچنین به وجود نگرانیهایی در خصوص چکهای برگشتی و اعتراض پیمانکاران و طلبکاران اشاره کرد و گفت: ما در پایان سال ۱۴۰۳، همگی نگران پرداخت حقوق، پاداش، عیدی و سایر موارد جاری شهر هستیم، پیمانکاران و طلبکاران هر روز اعتراض میکنند؛ اینها مواردی هستند که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد و باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشیم.
عضو شورای شهر همدان، ضمن انتقاد از «کمیسیون ماده ۵» و «تاثیر آن در امور» خواستار شفافیت و پاسخگویی شهرداری در خصوص نحوه مدیریت منابع مالی و اجرای پروژههای عمرانی شد و تأکید کرد: این انتقادات، نگرانیهای بسیاری از دلسوزان شهر را منعکس میکند.
پشت پرده خرید بیسابقه اتوبوسها در شرایط بحرانی مالی
در ادامه مهدی حیدری با بیان اینکه اقدام اخیر شهرداری همدان در خرید و ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، یک گام بلند و بیسابقه در تاریخ این شهر است، اظهار کرد: در هیچ یک از ادوار گذشته شورا و شهرداری، سابقه نداشته که به این میزان اتوبوس به طور همزمان وارد ناوگان شود.
وی با اشاره به اینکه در این دوره شورا، ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و به ناوگان اضافه شده است که این امر نیز در نوع خود بیسابقه است، گفت: این اقدام بزرگ، در شرایط سخت اقتصادی کنونی، قطعاً با تدابیر خاصی صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه ممکن است جابجاییهایی از یک حساب به حساب دیگر انجام شده باشد، اما این امر قطعاً با تأیید مراجع ذیصلاح صورت گرفته است، تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که شهرداری توانسته این اتوبوسها را با قیمت قرارداد قبلی، یعنی ۸ میلیارد تومان، خریداری کند. در حالی که قیمت روز این خودروها بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است؛ پس از تغییر سهامداران و مدیران ایران خودرو دیزل، این شرکت تمایلی به ادامه قرارداد با شهرداری نداشت و به دنبال فسخ آن بود.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود نیمی از مبلغ قرارداد به صورت اوراق و نیمی دیگر به صورت تهاتر ملک پرداخت شود، اما شرکت ایران خودرو دیزل املاک شهرداری همدان را نپذیرفت و خواستار تسویه نقدی شد، ادامه داد: پس از مذاکرات و پیگیریهای فراوان، کار با تودیع دو فقره چک انجام شد.
حیدری با اشاره به اینکه اگر این قرارداد فسخ میشد، شهرداری متحمل ضرر ۱۰۰ میلیارد تومانی میشد، ابراز کرد: تأمین مالی چنین خریدی، به ویژه در شرایط کنونی، کار آسانی نیست.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری با ارقام بزرگی سروکار دارد به عنوان مثال، حقوق پرسنل شهرداری ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: با این حال، این بدان معنا نیست که شهرداری نباید به پروژههای عمرانی و توسعه شهر توجه کند. ما به عنوان نمایندگان مردم، وظیفه داریم پیگیری کنیم که شهرداری علاوه بر تأمین هزینههای جاری، به وظایف عمرانی خود نیز عمل کند.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان در بخشی دیگر از صحبتهایش به پروژه پیادهراه باباطاهر اشاره کرد و گفت: با وجود مخالفتهای شخصی من، به دلیل مجوزهای اخذ شده در سطوح بالای مدیریتی استان و طرحهای بالادستی، آغاز شد؛ بخشهایی از پروژه که فاقد آثار تاریخی بودند، به اتمام رسیدند اما در قسمتی که آثار تاریخی کشف شد، سازمان میراث فرهنگی خواستار توقف پروژه و انجام حفاریهای بیشتر شد.
وی با بیان اینکه متأسفانه، سازمان میراث فرهنگی با وجود گذشت مدت زمان طولانی، هنوز نقشههای لازم برای ادامه پروژه را به شهرداری ارائه نکرده است، افزود: شهرداری همدان، با وجود اینکه وظیفه حفظ و نگهداری آثار تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، برای تسریع در روند پروژه، حاضر به پرداخت هزینههای سازمان میراث فرهنگی شده است.
حیدری با اشاره به اینکه علت تأخیر در ارائه نقشهها، بدهی سازمان میراث فرهنگی به طراح پروژه، آقای محمدیان منصور، عنوان شده است، طبق اطلاعات به دست آمده، قرار است دیواری به ارتفاع ۱.۷۰ متر، عرض ۵ متر و طول ۲۰ متر در محل کشف آثار تاریخی ساخته شود و اگر این آثار تاریخی کشف نمیشد، پروژه پیادهراه باباطاهر تا کنون به اتمام رسیده بود.
انتقاد از نگاههای سطحی در جامعه
وی بیان کرد: متأسفانه، برخی افراد در جامعه با نگاههای سطحی به مسائل مختلف مینگرند. به عنوان مثال، در فضای مجازی، برخی افراد جابجایی درختان بلوار شهید رجایی را بهانهای برای نصب دوربینهای جریمه و کسب درآمد شهرداری قلمداد میکنند. در حالی که این جابجایی درختان با هدف بهبود ترافیک انجام شده است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه برخی افراد معتقدند که نصب دوربینهای ثبت تخلفات شهری، با هدف خالی کردن جیب مردم توسط شهرداری انجام شده است، در حالی که شهرداری همدان برای نصب هر سامانه، یک میلیارد تومان هزینه کرده و هیچ سودی از جریمهها به دست نمیآورد، عنوان کرد: هدف از نصب این دوربینها، کاهش تصادفات و تلفات جانی است. با نصب این دوربینها، شاهد کاهش ۶۰ درصدی تلفات فوتی تصادفات شهری بودهایم. به عنوان مثال، با استفاده از این دوربینها، خودرویی با سرعت ۱۵۸ کیلومتر در ساعت در بلوار شهید احمدی روشن شناسایی شده است. این دوربینها به شناسایی رانندگان متخلف و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار کمک میکنند.
انتقاد از اظهارات غیرکارشناسی در مورد پلهای همدان
وی با اشاره به اینکه برخی افراد، بدون در نظر گرفتن اصول شهرسازی و معماری، پلهای همدان را اشتباه طراحی شده میدانند، مطرح کرد: شهر همدان دارای ساختار شعاعی با دوایر متحدالمرکز است، پلها و زیرگذرها با هدف تسهیل عبور و مرور در این ساختار طراحی شدهاند.
حیدری خاطرنشان کرد:افزایش سالانه ۱۷ تا ۱۸ هزار خودرو به شهر همدان، ترافیک را در برخی معابر افزایش داده است، برای حل این مشکل، باید به طور مداوم به دنبال راه حلهای جدید باشیم.
انتهای خبر/حا

