• امروز : چهارشنبه, ۲۱ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 12 November - 2025
1
حضرت علی (ع) نماد مبارزه با ظالمان است؛

علی (ع) یاور حق‌طلبان

  • کد خبر : 238966
  • 01 فروردین 1404 - 9:31
علی (ع) یاور حق‌طلبان
حرکت عظیم حضرت علی علیه‌السلام در ایجاد حکومتی پر از عدل و داد، دشمن را وادار به‌ شهادت رساندن خود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ امسال نوروز با سال‌روز شهادت حضرت علی علیه‌السلام همزمان شده است و مردم مسلمان ایران و ارادتمندان به حضرت علی علیه‌السلام از واژه نوروز علوی برای عید امسال استفاده می‌کنند.

ارادت مسلمانان از شیعه و سنی به حضرت علی علیه‌السلام مثال زدنی است.

حتی پیروان اهل کتاب هم شخصیت والا و بی‌نظیر امیرالمومنین علیه‌السلام را ستوده و به آن احترام می‌گذارند.

یکی از خصوصیت‌های ویژه امیرالمومنین که آوازه آن در بین ارادتمندان و دوستداران ایشان در سراسر جهان و با مذاهب و سلایق مختلف رواج یافته و شیفته آن هستند، عدالت ایشان است که حتی در زبان عامیانه مردم، واژه عدالتِ علی تبدیل به یک واژه و ضرب‌المثل کلیدی شده است.

هرچند که توصیف ابعاد مختلف شخصیتی ایشان در دایره کلمات و توصیفات نمی‌گنجد، و حتی توصیف یکی از خصوصیت‌های بارز ایشان مانند عدالت را هم نمی‌توان در قالب کتب، یادداشت‌ها و مقاله‌ها گنجاند؛ اما هرکسی به‌قدر گنجایش و ظرفیت خود می‌تواند از آن بهره ببرد.

و علت آن این است که حضرت علی علیه‌السلام مظهر ویژگی‌های نیکو و پسندیده انسانی بوده و این خصوصیات زندگی ایشان در اوج خود بروز و ظهور کرده است.

در توصیف عدالت علی علیه‌السلام از زبان حضرت و احادیث و سبک زندگی ایشان که در تاریخ به ثبت رسیده است، یک راه و روشی برای تمام آزادگان جهان ترسیم کرده است که حتی فرزند ایشان، امام حسین علیه‌السلام نیز دقیقاً راه پدر را پیموده است که اکنون در سراسر جهان نام ایشان نیز به‌عنوان بزرگترین آزاد مرد جهان می‌درخشد.

عدالت علی فقط در قضاوت‌های بی‌نظیر ایشان و حکومت در بین مردم و اجرای آن در تقسیم حقوق مردم نیست.

مبارزه با ظلم و استکبار و بی‌عدالتی و فساد و پرداخت هزینه‌های گزاف برای احقاق حقوق مظلومان نیز از توصیفات عدالت و حق طلبی حضرت است که یک سبک زندگی نمونه فردی و اجتماعی را مطرح می‌کند.

از آن‌جا که در تقسیم عادلانه بیت‌المال بین برادر نابینای خود و دیگران که هیچ تفاوتی قائل نشد تا تلاش برای احقاق حقوق زن یهودی که خلخال از پای او توسط سپاه معاویه بیرون آورده شده بود، نشان دهنده تمایز علی (ع) با دیگر حاکمان از قبل تا بعد از خود است.

مبارزه جدی یهودیت صهیونیست با تفکر اسلام ناب محمدی که در حکومت چهار سال و ۹ ماهه امیرالمومنین بروز و ظهور یافت را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد.

نفوذ یهودیت در بین مسلمانان و ایفای نقش آن‌ها در تاریخ صدر اسلام قابل مشاهده است.

و پس از رحلت شهادت گونه رسول اکرم (ص) که برخی از مورخین نیز رحلت ایشان را ضربه یهود برای شهادت پیامبر می‌دانند، کانون یهودیت برای تغییر مسیر حرکت اسلام در شامات تقویت می‌شود.

ارتباط یهودیت با معاویه ابن ابوسفیان و ازدواج معاویه با یک زن یهودی و تشکیل یک حکومت خودگردان به‌ظاهر اسلامی در شامات نقطه آغاز انحراف مسیر اسلام ناب به اسلام معاویه است.

معاویه در شامات قدرت می‌گیرد و روایت خود را از اسلام برای ادامه مسیر قدرت طلبی و حکومت در بین مردم رواج می‌دهد که حضور مشاوران یهودی معاویه در این تصمیمات بی‌تأثیر نیست.

پس از قتل مشکوک خلیفه سوم، حضرت علی (ع) با اصرار مردم چهارمین خلیفه شد.

یک عملیات دقیق روانی توسط معاویه علیه امیرالمومنین شکل می‌گیرد و معاویه خود را خون‌خواه عثمان نشان داده و قتل او را به حضرت علی (ع) نسبت می‌دهد.

و سعی در براندازی حکومت علوی و گسترش و نشر اسلام با خوانش خود و تأثیر گرفته از تفکرات یهودی صهیونیست بود.

در آن طرف هم فسادهای ریشه دوانده شده در طول چند سال بعد از پیامبر درون حکومت اسلامی که علی (ع) به‌تازگی زمام امور آن‌را به‌دست گرفته بود، وضعیتی ناعادلانه و خطرناک در داخل و خطر سقوط را برای تفکر اسلام ناب محمدی فراهم کرده بود.

در این برهه حضرت علی (ع) به حکومت می‌رسند و برای برقراری عدل و عدالت، لحظه‌ای تأمل و به تعبیر امروزی‌ها سیاست ورزی به.معنای فریبکاری و تحمل فساد و ظلم را نکردند.

حضرت در مورد اموال نامشروعی که بزرگان و برخی از صحابه به‌دست آورده بودند لحظه‌ای مماشات نکرده و می‌فرمایند: اگر آنان بیت‌المال را کابین زنان خود کرده باشند، آن‌را از حلقوم آن‌ها بیرون می‌کشم.

در رابطه با معاویه و خلافت ظالمانه او در شامات، دستور خلع و عزل وی را صادر کردند و در برابر تهدید نظامی معاویه و احقاق حقوق مردم و مبارزه با استکبار و تزویر مقابله کردند.

یهودیت به‌شدت از حضور حضرت در رأس حکومت اسلامی و رفتار ایشان احساس خطر می‌کرد.
حضرت توانسته بودند علی‌رغم تحمیل سه جنگ بزرگ علیه‌ حکومت در کمتر از پنج سال عدل و داد را در سرزمین‌های سیطره حکومت اسلامی که کشور ایران فعلی به‌لحاظ جغرافیایی، یکی از استان‌های حکومت ایشان بودند را برقرار نمایند تا جایی که حضرت مدعی می‌شوند هیچکس گرسنه‌ در حکومت ایشان شب هنگام سر به بالین نمی‌گذارد.

جنگ سه گروه مختلف با تفکرات متفاوت با روش حکومت ایشان نشان از آن دارد که حق طلبی و عدالت طلبی شاخصه اصلی مسیر حکومت ایشان بوده است.

چراکه در جنگ اول صحابی که سودجویی‌های خود را در خطر می‌دیدند با مقابله با حضرت پرداختند، در جنگ دوم تفکر اسلام معاویه و در جنگ سوم تفکر اسلامِ بدون امام و متکی به تفسیر به‌رأی از آیات قرآن، جنگ با حضرت را آغاز کردند.

و در نهایت هم یهودیت پس از ناتوانی در حذف فیزیکی حضرت، در تقابل‌های نظامی و مستقیم، اقدام به ترور ایشان کرد.

نقش یهودیت در ترور حضرت علی علیه‌السلام به‌وضوح قابل مشاهده است که حضرت پس از ضربه شمشیر ابن ملجم به فرق مبارک خود و جاری ساختن جمله فزت و رب‌الکعبه می‌فرمایند: بگیرید پسر زن یهودی را.

بایستی توجه داشت که نسب یهودیت از مادر به فرزند منتقل می‌شود و این به‌معنای آن است که ابن ملجم مرادی علی‌رغم ظاهر اسلامی خود یک یهودی بوده است که حضرت دقیقاً با جمله خود نقش یهودیت را در این ترور نمایان می‌کنند.

و سحرگاه ۱۹ رمضان در مسجد کوفه فرق عدالت توسط یهودیت شکافته شد و جهان از داشتن علی علیه‌السلام تا کنون محروم شد.

طعم شیرین عدالت علی علیه‌السلام آن‌چنان در ذائقه مردم شیرین بود که پس از آن‌که مردم از حکومت بنی امیه خسته شده بودند، تا سال‌ها هر جنبشی که بر علیه حاکمان بنی امیه و عباسیان قیام می‌کرد با شعار عدالت علی و برقراری عدالت اقدام به اجتماع مردم می‌کرد.

چراکه طعم شیرین حق طلبی و حکومت علی در ذائقه مردم مانده بود.
حضرت علی علیه‌السلام به‌معنای واقعی کلمه یاور مظلومان و نماد ایستادگی در مقابل ستمگران و زورگویان و زیاده خواهان هستند.

شجاعت ایشان در برابر دشمنان نیز زبانزد است و در کنار حق طلبی و عدالت ایشان ظهور و بروز نمایانی داشته است.

تا جایی که در جنگ خندق که تمام مسلمانان به‌همراه پیامبر در محاصره شدید کفار قرار گرفته بودند و عمربن عبدود جنگ آور نامی عرب از خندق گذشته و به میان مسلمانان آمد و ندای هَل مِن مبارز سر می‌داد و اسلام در خطر نابودی قرار داشت، تنها کسی که اعلام آمادگی و ایستادگی کرد که در برابر عمربن عبدود به میدان مبارزه برود، علی (ع) بود که پیامبر اکرم فرمودند اکنون تمام اسلام در برابر تمام کفر ایستاده است.

و حضرت علی با شجاعت مثال زدنی عمربن عبدود را شکست داد و در عین جوانمردی پس از به هلاکت رساندن او طبق رسم عرب رفتار نکرده و زره دشمن را از تنش خارج نکرد.

این رفتار باعث شد وقتی خواهر عمربن عبدود، بزرگ جنگاور عرب بر بالای جنازه برادرش حاضر شد، نام حریف او را پرسید و گفت: کسی که برادر مرا کشته، یک جوانمرد بوده است، چون زره معروف عمر را از تنش خارج نکرده است.

همین خصوصیات جوانمردی و عدالت و انصاف و حق طلبی و شجاعت حضرت علی علیه‌السلام است که شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان را شیفته خود کرده است.

و پیروان ایشان پس از ۱۴ قرن، با یاد نام و تمسک به ایشان در برابر خوانش‌های صهیونیستی از اسلام و خود صهیونیست یهودی، ایستادگی و مقاومت کرده و پیروز می‌شوند.

و هنوز بغض دشمنان علی (ع) نمایان است و محبان علی (ع) در برابر دشمنان انسانیت ایستادگی می‌کنند.

یک نبرد به‌تمام معنا بین حق و باطل و تکرار تاریخ پس از قرن‌ها بین فرزندان علی با فرزندان ابوسفیان و صهیونیسم جهانی آغاز شده و دوباره جنگ خیبری دیگر در راه خواهد بود.

تقارن شروع سال جدید و ایام شهادت حضرت علی علیه‌السلام اتفاقی کم نظیر است که در برهه زمانی اوج نبرد حق و باطل در آخرالزمان رخ داده است و حق طلبان با گرامیداشت این ایام، نشان می‌دهند که دفاع از مظلومان، عدالت طلبی، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم را اولویت مسیر حرکت خود قرار می‌دهند.

حامد عیوضی

لینک کوتاه : https://archive.asrehamedan.ir/?p=238966

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
به نظر من !!!

یک × چهار =